Mindfulness - Hvad er det?

Resultater med mindfulness

  • Stresshåndtering
  • Øget nærvær
  • Øget selværd og selvindsigt
  • Øget trivsel
  • Nedsat sygefravær
  • Større arbejds- og livsglæde
  • Øgede sociale kompetencer

De fleste mennesker holder kroppen i gang ved at dyrke motion. Vi går ture, cykler på arbejde, spiller fodbold eller løber en tur. De færreste bruger derimod tid på at nære og pleje sindet. I en travl hverdag tænker vi ikke på, at sindet også skal være robust for at kunne modstå alle de prøvelser, som livet byder på.
meditation strand hj.side

Mindfulness er træning af krop og sind, og metoden hjælper os ud af kriser og forebygger, at vi havner i nye af slagsen. Vi lærer at være mere bevidst nærværende i vores daglige gøremål, så vi oplever hvert øjeblik fuld ud. Dette står i stor kontrast til den tilstand, som vi ofte befinder os i: i autopilot, hvor vi er optaget af tankestrømme, bekymringer og vurderinger af fortiden eller forventninger til fremtiden, mens nuet passerer ubemærket forbi.

Vi bliver gjort opmærksom på, hvordan dette påvirker vores oplevelser af nuet, vores humør, krop, beslutninger og handlinger. Når vi bliver mere opmærksomme, kan vi foretage mere velovervejede valg med afsæt i den aktuelle situation. Vi tager styringen over vores liv.


Det er videnskabeligt dokumenteret, at mindfulness har særdeles god effekt i forhold til at håndtere stress, angst, smerter og til at forebygge tilbagevendende depressioner. Mindfulness øger bl.a. vores nærvær, selvindsigt, koncentration, velvære og forbedrer vores evne til at indgå i sociale relationer. Dens brede anvendelsesmuligheder afspejles i, at den med stor succes bruges af både erhvervslivet, idrætsverdenen, offentlige institutioner og uddannelses systemer.